Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
" Je suis de ceux que Pascal bouleverse et ne convertit pas. Pascal, le plus grand de tous, hier et aujourd'hui ", notait Camus dans ses Carnets. Il faut vivre sans Dieu. L'homme peut-il survivre à la mort de Dieu ? L'homme n'est-il pas mort avec Dieu ? Telles sont les questions posées par Camus. Identifier l'inhumain (l'absurde, le nihilisme, le ressentiment, le mal), fonder l'humain (la révolte, l'amour), jeter les fondements d'une philosophie de l'homme sans Dieu, telle est la tentative philosophique et littéraire d'Albert Camus. Proposer une sagesse inédite, à la fois individuelle, collective et cosmique contre tout ce qui nie l'homme, le mutile et tend à l'écraser, voilà le fil conducteur de son œuvre. La lucidité tragique n'interdit pas l'exigence d'humanité. Camus écrivait à propos de La Peste : " Sens de mon œuvre : Tant d'hommes sont privés de la grâce. Comment vivre sans la grâce ? Il faut bien s'y mettre et faire ce que le christianisme n'a jamais fait : s'occuper des damnés. " C'est dans ce contexte que se pose la question de Tarrou : " Peut-on être un saint sans Dieu, c'est le seul problème concret que je connaisse aujourd'hui. " Et le docteur Rieux de répondre : " Je n'ai pas de goût, je crois, pour l'héroïsme et la sainteté. Ce qui m'intéresse, c'est d'être un homme. "
Choose an application
Choose an application
Wordsworth wrote that he longed to compose 'some philosophic Song/Of Truth that cherishes our daily life'. Yet he never finished The Recluse, his long philosophical poem. Simon Jarvis argues that Wordsworth's aspiration to 'philosophic song' is central to his greatness, and changed the way English poetry was written. Some critics see Wordworth as a systematic thinker, while for others he is a poet first, and a thinker only (if at all) second. Jarvis shows instead how essential both philosophy and the 'song' of poetry were to Wordsworth's achievement. Drawing on advanced work in continental philosophy and social theory to address the ideological attacks which have dominated much recent commentary, Jarvis reads Wordsworth's writing both critically and philosophically, to show how Wordsworth thinks through and in verse. This study rethinks the relation between poetry and society itself by analysing the tensions between thinking philosophically and writing poetry.
Self (Philosophy) in literature. --- Philosophy in literature --- Self (Philosophy) in literature --- Wordsworth, William, --- Wœ̄tsawœ̄t, Winlīam, --- Wurdzwurth, Wilyam, --- Varḍsavartha Viliyama, --- Axiologus, --- Criticism and interpretation. --- Philosophy. --- Philosophy in literature. --- Arts and Humanities --- Literature
Choose an application
French literature --- Philosophy in literature. --- Philosophy, Modern. --- History and criticism. --- Philosophy in literature --- Philosophy, Modern --- Modern philosophy --- History and criticism
Choose an application
L'ouvrage revient sur l'idée fort ancienne selon laquelle la littérature serait par elle-même porteuse d'une interrogation philosophique, voire qu'elle serait une instance de vérité. Il propose ainsi une analyse des méthodes suivant lesquelles elle construit des modèles de pensée empruntés aux sciences, à la sociologie ou à l'histoire.
Theory of knowledge --- Literature --- Otherness (Philosophy) in literature --- Semiotics and literature --- Philosophy --- Literature - Philosophy
Choose an application
Choose an application
Choose an application
This is a book about reading, or rather about the moment when the usual frames of interpretation no longer apply. That is where the Othering Excursion begins. Through disruptive forms of rhetoric, writers discard the structures and norms of the cultural system and use the disorders thus created to suggest what lies beyond it. Cultivating distortion, conceptual blocks and chaotic constructions, their texts flout normal processes of interpretation. Whereas traditional approaches often overlook ...
American literature --- Other (Philosophy) in literature. --- Difference (Philosophy) in literature. --- Cultural fusion in literature. --- Discourse analysis, Literary. --- Literary discourse analysis --- Rhetoric --- Literary style --- Hybridity (Social sciences) in literature --- History and criticism.
Choose an application
Jean Paul eröffnet mit einer Traumvision Die Rede des toten Christus... Ende des 18. Jahrhunderts die Phase nihilistischer Gedankenexperimente, die in vielen Werken der Romantik (L. Tiecks William Lovell - 1795; C. Brentanos Godwi - 1801; Jean Pauls Titan - 1803; Nachtwachen des Bonaventura - 1805; E.T.A. Hoffmanns Elixiere des Teufels - 1815) fortgesetzt wurden, bis hin zur Infragestellung Gottes in Georg Büchners Lenz und zur Ersetzung Gottes durch das Nichts in Büchners Dantons Tod (1835). Damit wird beabsichtigt, nihilistische Gedanken in ihrem Einfluss auf die Auffassung Gottes, der Welt (u. a. die Rolle der Phantasie, des Idealismus, des Schicksals; Werte und Prioritäten) und des Menschen (u. a. Identitätsproblem, Gefühlsleere, Nichtigkeit, Langeweile, Außenseitertum) als einen kontinuierlichen Prozess zu erfassen. Der Untersuchung literarischer Werke geht eine theoretische Analyse des Begriffes «Nihilismus» um die Jahrhundertwende vom 18. auf das 19. Jahrhundert voran.
Nihilism (Philosophy) in literature. --- Romanticism --- German literature --- History and criticism. --- Nihilisme (philosophie) --- Romantisme (mouvement littéraire) --- Littérature allemande --- Dans la littérature --- Allemagne --- Thèmes, motifs --- Histoire et critique
Choose an application
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|